JHL : Öppet idag: 07:00-18:00
0 Varukorg
Produkter
Upptäck
Redskap, verktyg & maskiner
JHL
Öppet idag: 07:00-18:00
Öppettider

Försäljningsvillkor företag

Allmänna villkor vid försäljning till Företagskund

(Gäller från 1 oktober 2025)

Näringsidkare

Allmänt om köp

  • Köpeavtal har ingåtts först när Järrestads Härads Lantmannaförening, ek. för. (nedan ”JHL”) utfärdat skriftlig orderbekräftelse, som ska anses innehålla samtliga villkor för köpet. Kunden uppmanas därför att noga kontrollera alla uppgifter i orderbekräftelsen. Önskan om tillägg eller ändringar i orderbekräftelsen ska framföras senast 3 dagar efter mottagandet.
  • JHL kan begära att orderbekräftelsen efter kundens godkännande undertecknas och återsänds till JHL eller bekräftas via e-post. Köpeavtal anses i detta fall ingånget när JHL mottagit handlingen.
  • ”Köpesumman” definieras som priset exklusive moms på de varor som inköpts eller beställts vid ett och samma tillfälle.
  • Lämnar dessa ”Allmänna villkor vid försäljning till Företagskund” ingen vägledning ska ABM 07 Allmänna bestämmelser för köp av varor i yrkesmässig byggverksamhet gälla.

Kontantköp

Om inte annat avtalats gäller kontant betalning.

Kreditköp

  • Kreditköp kan beviljas efter sedvanlig kreditprövning. Kredittiden är 30 kalenderdagar, räknat från fakturadatum.
  • Fakturering sker 1 gång per vecka. Vid pappersfaktura tillkommer faktureringsavgift med 50 kr exklusive moms.
  • Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta med för närvarande dag 1–30 9,25% och därefter 12,25%. (med reservation för ändring). Har kund reklamerat vara eller tjänst och anfört sakliga skäl, kan JHL bevilja anstånd med betalning tills utredning avslutats eller tvist avgjorts.
  • JHL förbehåller sig rätten att stänga ett konto för kreditköp alternativt sänka kreditgränsen vid försenad eller utebliven betalning, samt vid försämrad kreditvärdighet.
  • Vid köp av anskaffningsvara skall kund betala handpenning om 20 % (minst 200 kr) såvida inte annat avtalats.

Priser

Priser anges exklusive moms och gäller ”Fritt vårt lager”. För ej lagerförda varor kan frakt tillkomma. Kostnader för lastbärare (pallar) kan tillkomma.

Offert

  • Offert är giltig i 15 kalenderdagar om inte annat angivits i offerten.
  • Antas en offert av kund är offererade villkor giltiga i 30 kalenderdagar från offertdatum såvida inte annat angivits.

Kostnadsfri service

JHL kan eventuellt hjälpa till med kostnadsfri teknisk vägledning, support, kvantitetsberäkning efter ritning, måttsättning etc, men påtar sig inget ansvar för servicen. Kunden uppmanas att noga kontrollera alla uppgifter.

Specialtillverkad vara

Villkor för vara som skall specialtillverkas för kund måste skriftligen godkännas av kund före tillverkning.

Avbeställning

  • Kund har rätt att avbeställa av JHL lagerförd, icke levererad vara.
  • Om kund avbeställer anskaffningsvara, skall kunden ersätta JHL för de kostnader som kan uppstå. Handpenning anses förverkad och högre skadestånd kan komma ifråga vid sen avbeställning.
  • Specialtillverkad vara kan inte avbeställas.

Leverans

  • Avtal med JHL om plockning och transport av varor kan göras mot separat kostnad. Transport förutsätter farbara tillfartsvägar för lastbil med fri höjd och bredd 4,5 meter om inget annat har avtalats. Vid lejda transporter och direktleveranser från leverantör kan andra förutsättningar tillkomma. Kunden skall vara behjälplig vid lossning och mottagning av varorna i den utsträckning det behövs. Risken för varan övergår på köparen när varan lämnar lastbilen.
  • JHL förbehåller sig rätten till tidsförlängning av leveransen, dels som följd av omständigheter på köparens sida, dels som följd av omständigheter utanför JHL:s kontroll (force majeure).
  • I övrigt tillämpas leveransvillkor enligt Leveransklausuler för byggbranschen 2008 avsedda för ABM 07.

Kontroll av mottagna varor

Vid mottagande av varorna ska köparen eller dennes befullmäktigade ombud vara närvarande.

Kontrollera noga och omedelbart

  • Att antal kollin/paket överensstämmer med frakt-/följesedeln
  • Att det inte finns synliga skador på varorna. Om antal kollin inte stämmer, eller skador upptäcks, ska bristerna antecknas på fraktsedeln före kvittens av varorna. Skador ska dokumenteras med fotografier, vilket underlättar köparens reklamation. Bristerna ska anmälas till JHL och fraktaren senast nästa dag.
  • Emballerade varor ska efter avemballering kontrolleras för skador eller andra fel innan de inmonteras eller brukas. Brister ska anmälas till JHL inom 5 dagar från mottagandet. Sker inte avemballering och anmälan inom sagda tider anses varorna levererade i fullgott skick, såvida inte köparen kan visa motsatsen.
  • Skadat gods får inte flyttas från platsen eller repareras innan bristen är anmäld och fraktaren har godkänt detta. Om köparen vidarearbetar, förädlar, monterar eller gör några förändringar på varor som uppvisar fel vid mottagandet, anses köparen ha godkänt varorna.

Ansvar vid försening

  • Avser förseningen en vara som ska tillverkas eller anskaffas särskilt för köparen efter dennes önskemål, och kan JHL inte utan väsentlig förlust tillgodogöra sig varan på annat sätt, får köparen häva köpet endast om dennes syfte med köpet är väsentligt förfelat genom förseningen, eller om annan säljare förbundit sig att leverera varan före den nya leveranstidpunkten.
  • För ej uthämtad vara förskottsfaktureras köparen 2 veckor efter hemkomstavisering. Rätt till eventuell kontantrabatt bortfaller samtidigt. 2 veckor efter hemkomstavisering kan det debiteras lagringsavgift med 150 /vecka och pallplats.
  • JHL och köparen skall utan dröjsmål underrätta den andra parten om förhållande som kan medföra försening och därvid ange när avlämnande eller mottagande kan ske.
  • Förseningsvite enligt denna punkt skall utgå med minst 2 000 SEK per påbörjad vecka. JHL är dock inte skyldig att utge vite för mer än tio påbörjade förseningsveckor. För det fall JHL endast kan leverera viss del av avtalad leverans i rätt tid, är hela leveransen att betrakta som försenad till dess avtalad del levererats. Om JHL i ett sådant fall skriftligen underrättat köparen om bristen i antal och köparen före avtalad leveranstidpunkt skriftligen accepterat att mottaga det reducerade antalet, är JHL – under förutsättning att det reducerade antalet levereras i rätt tid – endast skyldig att utge vite beräknat på den del av köpesumman som belöper på det återstående antalet.
  • Vid försening med mottagande av varan skall köparen ersätta den skada som därigenom uppkommer för JHL. Sådan ersättning kan utgå med högst 20 % av köpesumman eller av den del av köpesumman som belöper på avtalad och försenad delleverans.
  • Utöver vad som föreskrivits i punkterna ovan har part inte rätt till ersättning för skada vid försening i annat fall än vid hävning enligt nedan.
  • JHL och köparen får häva köpet avseende en vara som inte har avlämnats eller mottagits i rätt tid om förseningen är av väsentlig betydelse. Avser förseningen en vara som skall tillverkas eller skaffas särskilt för köparen efter dennes anvisningar eller önskemål och kan JHL inte utan väsentlig förlust tillgodogöra sig varan på annat sätt, får köparen häva köpet endast om köparens syfte med köpet är väsentligen förfelat genom förseningen eller om annan säljare förbundit sig att leverera en likadan vara före den nya leveranstidpunkten som JHL aviserat. Underlåter JHL att avisera förseningen eller fullgörs inte leveransen inom den tid som angetts vid aviseringen, får köparen dock häva köpet enligt vad som angetts i första stycket. Kan köpet inte fullgöras inom rimlig tid till följd av omständigheter får JHL och köparen häva köpet till den del fullgörande hindras. Vid sådan hävning får ytterligare påföljd endast göras gällande då det är fråga om omständighet på motpartens sida som denne vållat.
  • Om försenad vara står i sådant samband med redan levererad vara, eller vara som skall levereras senare, att det skulle medföra betydande olägenhet för den hävningsberättigade parten att delvis stå kvar vid köpet, får köpet hävas i sin helhet.
  • Häver köparen köpet vid försening, har JHL rätt till ersättning för den skada som uppkommer efter hävningen. Skadeståndet inklusive ersättning enligt ovan skall sammanlagt inte överstiga köpesumman.

Köparens rätt till hävning av köpet

  • Köparen har rätt att häva köpet om förseningen är av väsentlig betydelse för denne, och JHL insett eller borde ha insett detta. Köparen har också rätt att häva köpet om JHL:s försening överstigit 10 förseningsveckor.
  • Köparen har rätt till ersättning för den ekonomiska skada denne lider, dock högst till motsvarande köpesumman för den försenade varan.

Garanti

JHL förmedlar den garanti som i förekommande fall lämnas som tillverknings- eller fabrikationsgaranti av tillverkaren eller varumärkesägaren.

  • Efter reklamation skall JHL utan dröjsmål och utan kostnad för köparen, avhjälpa fel eller företa omleverans. Om JHL utan närmare utredning kan visa att fel inte föreligger, äger JHL rätt till skälig ersättning för nedlagda kostnader.
  • Underlåter JHL att utan dröjsmål avhjälpa fel eller företa omleverans, har köparen efter meddelande till JHL rätt till ersättning för skäliga kostnader för att själv avhjälpa felet eller rätt till prisavdrag som svarar mot felet.
  • Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen, får köparen häva köpet såvitt gäller felaktig vara, om felet är av väsentlig betydelse för köparen och JHL insett eller borde ha insett detta.
  • Ansvarar JHL för fel i varan, är JHL även skyldig ersätta skada, som uppkommer genom felet. JHLs ersättningsskyldighet enligt denna punkt är begränsad till 15 % av köpesumman. Denna begränsning gäller inte kostnader för lokalisering av felet, kostnader för åtkomst och montering av reparerad eller utbytt vara samt kostnader som uppkommit genom reparationen eller utbytet.
  • För skada till följd av avbrott eller störning i industriell produktion eller i annan kommersiell verksamhet utgår ersättning endast om skadan visas ha sin grund i grov vårdslöshet från JHLs sida.
  • JHL är inte ersättningsskyldig enligt denna punkt, om JHL kan visa att det förelegat ett sådant hinder att avlämna felfri vara orsakad av köparen.

Reklamationsrätt

  • För byggnadsdelar som är avsedda att utgöra en huvudsaklig del av ett en- eller tvåbostadshus gäller 5 års reklamationsrätt. För övriga varor gäller 2 års reklamationsrätt. Köparen ska reklamera varorna till JHL eller till inköpsstället hos JHL utan dröjsmål.
  • Vara som levererats av JHL och som är behäftad med fel bytes mot felfri vara, förutsatt att varan inte monterats in eller brukats. När garanti/reklamation åberopas skall kund styrka köpet med kvitto/faktura. Skador ska dokumenteras med fotografier, vilket underlättar köparens reklamation.
  • Fel som uppstått efter inmontering eller brukande avhjälps i enlighet med respektive tillverkares villkor. Det åligger köparen att så fort fel uppdagats anmäla detta till JHL.
  • JHL ska ges tillfälle att inom skälig tid avhjälpa fel och brister.

Skadestånd

Om inget annat avtalats gäller att köparens skadeståndsanspråk som ersättning för den ekonomiska skada som denne lidit till följd av fel i vara är begränsat till 15 % av köpesumman.

Retur av vara

  • JHL erbjuder kund möjlighet till varuretur inom 30 kalenderdagar vid felval ur det lagerförda sortimentet. Varan skall vara felfri och oanvänd samt emballaget helt och rent. Returavgift utgår (–20%)
  • Anskaffningsvara kan efter överenskommelse med tillverkare/grossist få returneras. Returavgift och returfrakt utgår.
  • Specialtillverkad vara återköps ej.
  • Det är endast möjlig att returnera pallar som är köpta på JHL.

Tvist

Om inte JHL och köparen kommit överens om annat gäller följande. Tvist på grund av avtalet skall avgöras i Sverige med tillämpning av svensk nationell rätt. Om det omtvistade beloppet inte uppenbart överstiger 150 prisbasbelopp, exklusive mervärdesskatt skall tvisten avgöras av allmän domstol. I annat fall skall tvist avgöras genom skiljedom enligt lagen om skiljeförfarande. Med prisbasbelopp avses prisbasbeloppet vid tidpunkten för väckande av talan.

Hantering av personuppgifter

Vi behandlar personuppgifter enligt gällande dataskyddslagstiftning. Mer information om vår integritetspolicy som finns på vår hemsida.

Övrigt

JHL:s leverantörer kan ha föreskrivit specialvillkor, vilka då gäller.

Information
Something went wrong